Barndans

Barndansen är ett av mina prioriterade ämnen, ända sedan specialiseringen under min utbildning på Danshögskolan i Stockholm. En gren inom barndanspedagogiken bygger på imitation; en annan på improvisation. Min metod är en kombination av dessa, där barnen ömsom får träna sig på att lyssna och ta efter och ömsom får fria övningar som utvecklar deras kreativitet. Denna medvetna arbetsmetod har genom närmare tjugofem års erfarenhet visat sig ge goda resultat. Undervisningen sker efter barnens förmåga och öppnar deras sinnen så att rörelserna blir en naturlig och positiv effekt av danslektionerna. Jag iscensätter berättelser och sånger med rörelser och koreografier som ger barnen en bred kunskapsbas att bygga vidare på inom såväl individuell dans som pardans. Noga utvald musik, antingen den är inspelad eller framförd av en pianist, förstärker upplevelsen och stimulerar rytmkänsla, dynamik, musikalitet, rums- och kroppsuppfattning och minne. I pyttedans 2-3 år deltar alltid en förälder/anhörig på lektionen. Från Barndans 4 år och uppåt får nära och kära titta på lektionen vid terminens första samt sista tillfälle.
Anmäl dig / mer info